Досвід роботи


Опис власного педагогічного досвіду Волошин Ірини Василівни
на тему: «Розвиток навичок мовлення за комунікативними методами та проектною діяльністю на уроках англійської мови.»

                                                                       Педагогічна ідея - це повітря, в якому
                                                                            розправляє крила педагогічна творчість.
                                                                                                                   В.О. Сухомлинський

Освіта XXIстоліття - це освіта для людини. Соціальні зміни, науково-технічний розвиток, якими відзначені останні десятиліття світової історії, вплинули на зміну мети і завдань освіти. Завдання сучасної школи - це виховання компетентної особистості, яка володіє не тільки знаннями, професіоналізмом, високими моральними якостями, але й уміє діяти адекватно у відповідних ситуаціях спілкування, застосовуючи свої знання, досвід і беручи на себе відповідальність за дану діяльність.
Впровадження в практику навчання іноземних мов комунікативно-орієнтованого підходу було здійснено з метою збереження і збагачення багатої мовної і культурної спадщини різних народів, для інтенсивного обміну науково-технічною інформацією, досягненнями в галузі культури, підвищення мобільності людей. Визначальним принципом цього підходу є орієнтація на оволодіння мовою як засобом спілкування в реальних життєвих ситуаціях, актуальних саме для учнів, а не для вчителів та авторів підручників.   Комунікативна мовна компетенція учнів виконує вирішальну роль в реалізації практичної мети навчання іноземної мови . Виконуючи свою функцію як головного засобу спілкування, комунікативна компетенція в той же час сприяє формуванню інших видів мовленнєвої діяльності, прийомів і операцій інтелектуальної діяльності.
Я, як вчитель, маю вдосконалювати методи та прийоми навчання, зробити учня головною особою на уроці, щоб він наполегливо оволодівав іноземною мовою спільно зі своїми товаришами.
        Оволодіти мовою - значить, у першу чергу, оволодіти навичками говоріння Під навичками говоріння маються на увазі навички озвучування висловлювань, навички оперування лексичними одиницями та навички граматичного оформлення речень.
 Актуальність досвіду            полягає в тому, що змінюється сама філософія освіти та її акценти. Прагнення України вступити до Євросоюзу стали поштовхом до зміни пріоритетів  сучасної   освіти:  перетворення  учня з носія   академічних знань у людину активну, компетентну, соціально пристосовану, налаштовану не лише на спілкування щодо обміну інформацією,  а й  соціалізацію в суспільстві з метою  практичного  використання  здобутих  знань. 
           Основна ідея досвіду:                розвиток комунікативної компетенції учнів на уроках англійської мови, занурення дітей у  різноманітні  ситуації,  близькі до життєвих  реалій;   спільне   вирішення  проблем  на основі  аналізу  обставин та відповідної   ситуації;    перетворення  репродуктивного  навчання  на     цікавий життєвий процес активного діалогу учителя з учнем, учня з іншим учнем, учня з учителем та реагування на свого співрозмовника.
              Головна мета досвіду:                   навчити учнів коректно використовувати граматичні/ лексичні структури англійської мови в комунікативно-зорієнтованих ситуаціях,  активізувати навички усного мовлення для автентичного спілкування з  носіями  мови,   виховувати  компетентну  особистість,    гідного  громадянина демократичного суспільства. 
          Великі можливості для підвищенні ефективності уроку має початок. Треба зосередити увагу учнів на темі розмови, дати їм можливість слухати один одного. Під час мовної зарядки часто використовую елементи гри.
            Позитивний ефект під час навчання діалогічного мовлення дає і навчальна ситуація. Використання навчальної ситуації на уроці може слугувати різним цілям навчання: розвивати навички діалогічного та монологічного мовлення, допомогти засвоєнню лексичного та граматичного матеріалу. Хотілося б нагадати про ті вимоги, які висуваються перед навчальною ситуацією.
             Вона має бути адекватною реальній ситуації спілкування; виховувати уважне ставлення учнів до однокласників, почуття дружби, ініціативності; має стимулювати мотивацію навчання; викликати в учнів інтерес до завдання, бажання добре його виконати.
              Ефективною також є робота в малих групах. Це один з інтерактивних методів навчання. Учасники, розділені на маленькі групи, обговорюють проблему, а потім представляють результати всім учасникам. Тоді виникає своєрідний діалог між учасниками всіх груп.
              Під час роботи над темою “Books in our life” можна організувати дискусію в групах на тему “What is better:  watching TV, reading books or searching the Internet?”
Етапи навчання діалогічного мовлення засобами рольової гри
Учні оволодівають різними типами діалогів на основі складної системи мовленнєвих навичок і вмінь, зумовлених лінгвістичними та психологічними особливостями діалогічного мовлення. Навички і вміння формуються поетапно в процесі виконання учнями системи вправ. Створюючи систему вправ з використанням рольової гри, слід виходити з того, що у навчанні діалогічного мовлення виділяють три етапи:
1) засвоєння учнями діалогових єдностей;
2) засвоєння мікродіалогів;
3) самостійне складання учнями власних діалогів .
Відповідно до зазначених етапів в системі вправ для навчання діалогового мовлення розрізняють три послідовні групи:
І група – вправи на засвоєння діалогічних єдностей;
ІІ група – вправи на оволодіння мікродіалогами на основі засвоєних діалогічних єдностей;
ІІІ група – вправи на складання учнями власних діалогів різних функціональних типів.
В усіх трьох групах вправ може застосовуватися рольова гра.
З метою найповнішого врахування інтересів учнів, їх бажань, нахилів і життєвого досвіду, перед початком роботи над темою їм можна запропонувати анкету.
Дуже важливо організувати попереднє прослуховування діалогів різних функціональних типів. Це дасть змогу продемонструвати учням той рівень мовлення, якого вони мають досягти, або до якого наблизяться в процесі роботи над темою, побачити кінцевий результат. Тут багато залежить від уміння вчителя дати правильну настанову, зорієнтувати учнів на адекватне сприймання діалогів. Аудіювання діалогів рекомендовано проводити на перших уроках циклу, відведених для навчання власне діалогічного мовлення; за тривалістю воно займає не більше двох хвилин . Прикладом є діалог-домовленість з теми «Спорт».
До кожної теми (або підтеми) відбираються певні діалогічні єдності, мікродіалоги-зразки та навчально-мовленнєві ситуації, на основі яких можливе складання учнями різних функціональних типів діалогу. Так, наприклад, в межах теми «Театр. Кіно. Концерт» учні оволодівають двома типами діалогів: діалогом – обміном враженнями, думками та діалогом-домовленістю; у межах теми «Подорож» - діалогом-домовленістю; теми «Зовнішність» - діалогом-розпитуванням тощо.
Інноваційні технології реалізації педагогічної ідеї:
1)    Розминки на початку уроку: скоромовки, «Криголами»,  « Мозковий штурм», «Мікрофон», «Незакінчені речення», мовні ситуації, тощо.
2)    Розвиток комунікативної компетенції через прислів’я та приказки за допомогою вербального стимулу.
3)    Проблемні ситуації розвивають комунікативну компетенцію. Вони сприяють виникненню мотиву і потреб висловлювання, висуненню гіпотез, припущень, активізації чисельної діяльності.
4)    Формування комунікативної компетенції  через опорні схеми. Наочність( план, схеми, алгоритми, опорні малюнки, репліки під малюнками, ключові зразки) дозволяє активізувати нові лексичні одиниці, презентувати і закріпити структурний граматичний матеріал, сприяє осмисленню  і засвоєнню, а також використовується як зорова опора для опису зображення, розшифровки і детального опису схематичних малюнків, які стимулюють усне мовлення учнів, а також формують навички і вміння монологічної і діалогічної єдності.
5)    Використання інтерактивних технологій на уроках англійської мови передбачає:
1.     Розуміння на слух відео, аудіо автентичних записів, носіїв мови. Під цим розуміється також мова самого вчителя, а саме ,коли вчитель говорить вільно.
2.     Створення дослідницького проекту, рольової гри,драматизації ситуації чи уривку
3.     Залучення учнів у спільні види діяльності, де вони працюють гуртом,роблять необхідні приготування, готують матеріали для презентацій.
8) Навчання комунікативної компетенції шляхом групової роботи. Принцип колективної роботи: особистісна взаємодія, що стимулює діяльність; міжособистісне спілкування.
Основним напрямком освіти в сучасній Україні є особистісно-орієнтоване навчання, яке зумовлене комунікативним підходом до навчання і викладання іноземної мови у школі. Одним з головних критеріїв комунікативного підходу у навчання є створення мовленнєвих ситуацій в процесі навчання, приблизних до реального життя;комунікативний підхід у навчанні забезпечує самостійну та творчу роботу учнів, а також використання мови, як засобу спілкування для досягнення навчальних цілей. Вивчивши проблему мого дослідження про шляхи навчання діалогічного мовлення, я дійшла наступних методичних висновків: 
1)       навчання діалогічного мовлення неможливе без урахування вимог комунікативного підходу у навчанні спілкування; 
2)       навчати діалогічному мовленню слід, використовуючи індуктивний і дедуктивний шляхи, а також за допомогою діалогу-зразка, рольової гри та покроковим засобом; 
3)       для забезпечення  ефективного  розвитку навичок і вмінь діалогічного мовлення, необхідно застосовувати комплекс вправ для навчання діалогічного мовлення. 
Отже, освіченість, інтелект особистості, здатність постійно самовдосконалюватись, прагнути творчого підходу до вирішення проблем стають значною передумовою успіху нашого суспільства, процесу цивілізації в цілому. 
Використання методу проектів на уроках англійської мови як один із шляхів формування комунікативної компетентності учнів
Проект – це спеціально організований викладачем комплекс дій, що самостійно виконується учнями і завершується створенням творчого продукту. Проект цінний тим, що в ході його виконання, учні вчаться самостійно здобувати знання, набувати досвіду пізнавальної та навчальної діяльності.
Проектна методика характеризується високою комунікативністю й припускає вираження учнями своїх власних думок, почуттів, активне їх включення в реальну діяльність, прийняття особистої відповідальності за просування в навчанні. Проектна методика заснована на циклічній організації навчального процесу. Окремий цикл розглядається як закінчений самостійний період навчання, спрямований на вирішення певної задачі у досягненні спільної мети оволодіння англійською мовою.
    Головні цілі введення в навчальний процес методу проектів: показати вміння окремого учня або групи учнів використовувати придбаний у процесі навчання дослідницький досвід; реалізувати свій інтерес до предмету дослідження, примножити знання про нього; продемонструвати рівень володіння іноземною мовою; піднятися на вищий щабель освіченості, розвитку, соціальної зрілості.
Відмінна риса проектної методики – особлива форма організації. Організовуючи роботу над проектом, важливо дотримуватись кількох умов: а) тематика може бути пов’язана як з країною мови, що вивчається, так і з країною проживання; б) проблема формулюється так, щоб орієнтувати учнів на залучення фактів із суміжних галузей знань і різноманітних джерел інформації; в) необхідно залучити до роботи всіх учнів, запропонувавши кожному завдання з урахуванням рівня його мовної підготовки; г) для того, щоб розбудити в учнів активну діяльність, їм потрібно запропонувати проблему цікаву і значущу.
У проектній методиці застосовуються всі кращі ідеї, вироблені традиційною та сучасною методикою викладання англійської мови. До них відносяться, перш за все розмаїття, проблемність, навчання з задоволенням і так званий егофактор.
         У проектній методиці поряд з вербальними засобами вираження учні широко використовують і інші ілюстративні прийоми: малюнки, колажі, плани, карти, схеми, анкетні таблиці, графіки та діаграми. Таким чином, розвиток комунікативних навичок надійно підкріплюється різноманіттям засобів, що передають ту чи іншу інформацію. У даній системі навчання широко використовується мимовільне запам’ятовування лексичних засобів та граматичних структур в ході вирішення проблемних завдань, стимулюється розвиток творчого мислення, уяви. На нашу думку, проектна робота має унікальні можливості для дійсно комунікативного навчання іноземної мови навіть при опорі на мінімальний мовний матеріал.
           Метод проектів здатен перетворити уроки англійської мови в дискусійний, дослідний клуб, в якому вирішуються справді цікаві, практично значущі і доступні для учнів проблеми з урахуванням особливостей культури країни і по можливості на основі міжкультурної взаємодії. В основі виконання будь-якого проекту лежить певна проблема. Щоб її вирішити, учням потрібно не лише знання англійської мови, але й володіння великим обсягом різноманітних предметних знань, необхідних для вирішення даної проблеми. Крім того, учні повинні володіти певними інтелектуальними, творчими, комунікативними вміннями. До перших можна віднести уміння працювати з інформацією, з текстом англійською мовою (виділяти головну думку, вести пошук потрібної інформації в англомовному тексті), аналізувати інформацію, робити узагальнення, висновки. Таким чином, для грамотного використання методу проектів потрібна значна підготовча робота.
       Приступаючи до роботи над проектом визначається:
1. Тема проекту
 2. Мета проекту
 3.Тип проекту
 4. Завдання проекту.
  5. Тривалість проекту.
      6.  Результативність проекту.
   Форми підсумкового кон­тролю проектної роботи також можуть бути різними:
- письмовий звіт з проекту
- газети, стінгазети
- cтатті
- виставка розроблених учня­ми матеріалів, мультимедійна презентація та дизайн.
 
  Висновок
На сьогодні, комунікативна компетенція формується на основі взаємопов'язаного мовленнєвого, соціокультурного і мовного розвитку учнів відповідно до їхніх вікових особливостей та інтересів на кожному етапі оволодіння іноземною мовою. Основою комунікативної компетенції є комунікативні уміння, розвиток яких неможливий без оволодіння мовними засобами реалізації усного або писемного висловлювання. Проте знання лексичного і граматичного матеріалу ще не забезпечує становлення комунікативних умінь.
Я вважаю, що кожен урок - це педагогічний твір, його легше подати, провести, аніж пояснити,  як це треба робити. Учителю необхідно знати, на який „важіль" натиснути, щоб досягнути бажаного успіху. А для цього необхідно досконало володіти механізмом уроку, механізмом складним і ніколи до кінця не пізнаним.
Зростаюча потреба в спілкуванні і в співпраці між країнами і народами з різними мовами і культурами, звичаями і традиціями вимагає суттєвих змін в підході до викладання англійської мови в середній загальноосвітній школі. Стрімкі зміни, що відбуваються в українському суспільстві, осучаснення освітньої системи, досягнення в галузі практики викладання англійської мови поставили перед кожним педагогом необхідність оновлення змісту і методів навчання англійської мови.

1 комментарий: